1. خانه
  2. دسته‌بندی نشده
  3. آنالایزرهای تصفیه فاضلاب
دسته‌بندی نشده

سیستم پایش آنلاین تصفیه خانه

اندازه گیری آنلاین پارامتر های فیزیکی و شیمیایی در مورد فاضلاب های بهداشتی و صنعتی یا همان سیستم پایش آنلاین تصفیه خانه عامل پر اهمیتی به حساب می آید. همچنین آنالایزر آنلاین، مسئولین مربوطه را از شاخصه های کیفی پساب دفع شده به محیط زیست و مقایسه آن با میزان استاندارد تعریف شده مطلع می نماید.

سنسور های مورد استفاده در آنالایزرها، باید متناسب با رنج پارامتر مورد نظر انتخاب گردد. به عنوان مثال COD خروجی تصفیه خانه فاضلاب شهری معمولا زیر 200 می باشد که رنج مناسب اندازه گیری سنسور محدوده 1000-0 می باشد. در حالیکه COD فاضلاب خام برخی از تصفیه خانه های حاصل از صنایع تا 15000 و حتی بیشتر می باشد.

آنالایزر آنلاین آب برای تنظیم میزان اکسیژن خواهی بیولوژیکی، کل کربن آلی، کل کربن های محلول، نیترات، بنزن، تولو‌ئن، کروم، آهن، کلرید، سیانید مورد استفاده قرار می گیرد. این آنالایزر ها دارای سنسور یا کانال جداگانه برای اندازه گیری می باشد.

 

کاربرد آنالایزر آنلاین آب و فاضلاب

  • اندازه گیری پارامترهایBOD, COD, pH, NH3, TOC, Do, EC در ورودی تصفیه خانه های فاضلاب
  • اندازه گیری پارامترهای کلر باقیمانده، نیترات، نیتریت، آمونیوم، کدورت، رنگBOD, COD, pH, TSS ,TOC, EC, TDS, DO,در خروجی تصفیه خانه های فاضلاب
  • اندازه گیری میزان MLSS و اکسیژن محلول DO در حوضچه های هوادهی
  • اندازه گیری میزانORP در حوضچه های انوکسیک
  • امکان ارسال سیگنال جریان، پالس و … جهت فرمان به انواع تجهیزات فرمان پذیر نظیر شیرهای برقی، پمپ های تزریق و …

انتخاب سیستم های پایش آنلاین

انتخاب سیستم های پایش آنلاین، بسیار پیچیده است. این تجهیزات پیچیده پس از نصب در محل اندازه گیری، نیازمند رسیدگی های دوره ای خواهد بود. عدم توجه به این سرویس های دوره های باعث کاهش عمر مفید، دقت و صحت اندازه گیری آن ها می گردد. برای کاهش این سرویس ها و رسیدگی ها و بهره برداری ساده تر از آن ها، انتخاب صحیح یک سیستم آنالایزر آنلاین ضروری می باشد.

برای انتخاب سیستم های پایش آنلاین توجه به موارد زیر ضروری است:

·         مکانیسم اندازه گیری
·         نحوه انتقال اطلاعات

دو مکانیسم اصلی از نظر اندازه گیری برای سیستم های آنلاین آب و فاضلاب وجود دارد:

مکانیسم اول؛ سیستم اندازه گیری Immersion و یا پراب غوطه ور

مکانیسم دوم؛ سیستم اندازه گیری Extractive و یا استخراجی

اندازه گیری Immersion یا پراب غوطه ور به صورت نصب مستقیم سنسورهای آنلاین به شکل غوطه ور و درون سیال (آب و فاضلاب) انجام می گردد. در حالت دوم Extractive یا نمونه گیری، پراب در داخل هولدر نزدیک به نمایشگر قرار دارد. نمونه (آب یا فاضلاب) توسط انجام لوله کشی و پمپ نمونه گیری به داخل هولدر هدایت می شود. این تجهیزات پرآب، اندازه گیری پارامترهای TSS,TOC,BOD,COD را مطابق با الزامات سازمان محیط زیست کشور انجام می دهد. همچنین برای کنترل پساب خروجی تصفیه خانه فاضلاب، اندازه گیری میزان بارآلی ورودی تصفیه خانه های آب و کنترل و پایش رودخانه مورد استفاده قرار می گیرد.

روش دوم (استخراجی) معمولا برای پایش آنلاین فاضلاب انتخاب نمی گردد. چرا که وجود ذرات ریز و انواع آلودگی ها در فاضلاب، منجر به گرفتگی و کثیف شدن لوله ها، هلدر سنسور و دیگر ادوات می گردد. با این حال در صورت استفاده از این روش برای فاضلاب، ممکن است استفاده از فیلتر هایی جهت کاهش ناخالصی های نمونه توصیه گردد. البته باید مد نظر داشت که فیلتر فوق تاثیری در مقدار پارامتر مورد نظر نداشته باشد.

نحوه انتقال اطلاعات

در مورد نحوه انتقال اطلاعات در سیستم پایش آنلاین، نمایش محلی در تصفیه خانه ها نیاز است. همچنین می بایست اطلاعات به جاهای دیگر هم انتقال یابد. در این روش به کمک ارتباط تلفنی و یا مودم، اطلاعات لازم را از محل اندازه گیری به خارج از سایت منتقل می کنند. در این روش علاوه بر مودم و دیتالاگر(دستگاه ثبت اطلاعات)، استفاده از یک خط تلفن مستقیم و یا یک سیم کارت موبایل الزامی است. همچنین برای دریافت اطلاعات در مقصد، نیاز به یک نرم افزار مخصوص می باشد.

همچنین می توان با استفاده از کابل LAN، اطلاعات را  به صورت مستقیم، به محل مورد نظر ارتباط داد. در این روش دستگاه آنلاینی انتخاب می گردد که خروجی LAN داشته باشد. به طور مستقیم به شبکه داخلی آن صنعت متصل می شود. با اختصاص دادن یک IP Valid به این دستگاه و از طریق اینترنت و در هر کجای دنیا می توان به این دستگاه ها متصل شویم. نیازی به هیچ گونه نرم افزار در این روش نمی باشد.

مزایای استفاده از آنالایزر آنلاین آب و فاضلاب

  • وقتی از آنالایزر های آنلاین استفاده می شود هزینه های مربوط به نیروی انسانی کمتر می شود. دیگر نیاز به موارد عملیاتی نخواهد بود.
  • با دستگاه های آنالایزر های آنلاین شرایط برای نمونه برداری آب و فاضلاب کاهش پیدا می کند. به طوری که دقت در خصوص نوع مواد موجود در سیال بیشتر می شود.
  • آنالایزر های آنلاین آب سبب می شود که مواد موجود در آب به صورت پیوسته و دقیق اندازه گیری شوند.
  • از سوی دیگر دریافت اطلاعات به صورت آنلاین و سریع صورت می گیرد و هیچ تاخیری در این زمینه وجود ندارد.
  • امکان نظارت ارگان هایی مثل محیط زیست از راه دور فراهم است. نتیجتا کیفیت کار به دقت دنبال می شود.
  • این سیستم ها به شکلی طراحی شده اند که خطای انسانی را از بین می برند. در نتیجه به نوبه خود اثربخشی خوبی دارند.
  • این دستگاه با پمپ های تزریق برای کنترل میزان تزریق مواد شیمیایی کوپل می شوند. بدین ترتیب طول عمر پمپ بیشتر می شود و برق مصرفی نیز بسیار کاهش می یابد.

 

شرکت پتروپایدارمفید آمادگی خود جهت مشاوره و تأمین آنالایزرهای تصفیه فاضلاب را اعلام می نماید.

نوشتهٔ پیشین
اهداف تصفیه فاضلاب
نوشتهٔ بعدی
بلوئر تصفیه فاضلاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید